Norta een pionier op het gebied van fietseninnovatie en -ontwerp, staat bekend om het creëren van hoogwaardige fietsen zowel vroeger als nu. In 1916 tijdens de Eerste Wereldoorlog, was Modest Van Hemelen een hoefsmid Omdat zijn vader jong stierf in 1908 en hij de oudste zoon was, nam hij de smederij op het Dorpsplein van Olen over. Hij maakte tijdens de oorlog voornamelijk hoefijzers voor de paarden aan het front, maar zo nu en dan deed hij ook aan metaalbewerking.

Na de oorlog in de jaren 1920, begon de fiets erg populair te worden. Al snel begonnen verschillende hoefsmeden het frame te lassen, zo ook Modest. Zijn hoefsmederij op het Dorpsplein van Olen veranderde al snel in een dorpswinkeltje waar je van alles kon kopen. Niet alleen onderdelen voor de fiets, maar ook potten carré zoals men graag in het dialect zegt, schuppen en ander werkgerief.

Na de Tweede Wereldoorlog groeide de kleine dorpswinkel uit tot een echte groothandel, overal in de omgeving wouden ze fietsonderdelen kopen uit Olen. In 1958 beslist Modest om er mee te stoppen, maar hij heeft al snel opvolging gevonden, twee van zijn negen kinderen nemen de zaak over. Jan en Gust Van Hemelen starten meteen met hun eigen fietsfabriek met eigen kaderbouw en lakkerij.

In 1970 kwamen de twee broers tot de beslissing dat de winkel op het dorpsplein te klein is geworden, ze bouwen een nieuwe fabriek in de Stadestraat in Olen. Dit is de plek waar je Norta tot op vandaag nog kan vinden. Ze kiezen ervoor om hun Olen niet te verlaten,

In 1983 is het aan de derde generatie om mee in het bedrijf te stappen, Eddy Van Hemelen, zoon van Jan vervoegt het team. Dit is nodig want in 1990 is het tijd voor Gust om op pensioen te gaan. Enkele jaren later zal ook zijn broer Jan genieten van een welverdiende rust.

De jaren 1990 waren gouden jaren voor Norta, ze winnen de prijs voor ‘Fiets van het Jaar’ en ze breiden in 1999 hun fabriek uit met een prachtig magazijn.

Eddy Van Hemelen zag meteen een toekomst voor het bedrijf en in 2010 besloot hij om elektrische fietsen te gaan produceren. Hij zag hier de toekomst in, vroeger was dit vooral voor ouderen, maar nu werden de E-bikes steeds belangrijker voor iedereen doordat men zicht bewust werd van duurzaamheid.

Dit was de juiste keuze en als snel komt er een hele productiehal bij speciaal voor E-bikes. Dit is vandaag hun focus en ze verkopen enkel nog elektrische fietsen. Door de stap te zetten naar E-bikes verzekerde Eddy dat er een toekomst is voor zijn kinderen, de vierde generatie. Stephanie doet momenteel de administratie van Norta en Jan is het brein achter het ontwerp, aankoop en productie.

Vroeger & nu

 Vroeger was bijna alles handwerk, zo ook fietsen maken. Men moest het frame lassen en de wielen zelf maken. Nu is dit allemaal bandwerk geworden.

De frames worden nog steeds door Norta zelf ontworpen, ze maken zelf hun eigen mallen. Maar alles wordt geproduceerd in Taiwan. Ze laten onderdelen van verschillende plaatsen komen, zo werken ze samen met Bosh om componenten voor de E-bike te leveren. Andere onderdelen kopen ze ook aan in landen zoals bijvoorbeeld Duitsland.

Norta levert maatwerk, dit wil zeggen dat je zelf alles kan beslissen aan je E-bike, van de kleur tot de grote van het frame en je zadel. Ze assembleren zelf de fiets van jouw dromen in hun werkplaats waar ze ook de lak zelf aanbrengen in hun poederlakkerij. Meer info op www.norta.be.