Een intense beleving van het erfgoed in de eigen schoolomgeving kan een ervaring zijn die dieper gaat dan Shakespeare en hoger dan de kathedraal’. Deze ‘beeldige’ uitspraak van een van de deelnemers aan het project ‘Buurten met erfgoed’ schopte het meteen tot titel van de brochure die scholen en gemeentebesturen oproept om werk te maken van het ontdekken van het onroerend, roerend, immaterieel en natuurlijk erfgoed in de eigen schoolbuurt.

Wereldburger worden begint met de kennis van de eigen omgeving

Leerkrachten van onze basisscholen gaven eerder aan dat ze het erfgoed in de schoolomgeving onvoldoende kennen en het bijgevolg amper in hun lessen gebruiken. Daarom startte het agentschap Onroerend Erfgoed vanaf het schooljaar 2011-2012 met het project ‘Buurten met erfgoed’ in een twaalftal proefscholen en vier pilootgemeenten. In elke school werkten de ‘kinddeskundigen’ van de school (leerkrachten, directie, ouders …) samen met lokale en regionale erfgoeddeskundigen en met een creatieve een erfgoedproject op maat van de leerlingen in de eigen schoolbuurt uit.

De brochure ‘Dieper dan Shakespeare, hoger dan de kathedraal’ wil scholen, erfgoedorganisaties en gemeentebesturen ertoe aanzetten om samen de rijkdom en mogelijkheden van het lokale erfgoed te ontdekken.

Je kan de brochure downloaden via https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/handleiding-erfgoededucatie-in-je-schoolbuurt

Meer informatie over ‘Buurten met erfgoed’: jan.vandenbossche2@telenet.be
0495 20 78 30